Fysiologien og påvirkning til overvekt og vekttap 

  

Kiropraktor Einar Lia  

 

HERKULES: Helgas gate 10 • 3730 Skien 

Tlf. 450 49 450 

Årsaken til overvekt er komplisert. Genetikken spiller en viktig rolle i det å programmere kraftfulle fysiologiske mekanismer som regulerer næringsintaket og energi metabolismen. Men livsstil og miljøfaktorer har ofte en dominerende rolle hos mange overvektige mennesker. 

Stillesittende livsstil er en hovedårsak til overvekt. Jevnlig fysisk aktivitet og trening har vist seg å øke muskelmassen og minske kroppsfettet. En enkelt økt med knallhard aktivitet, kan øke forbrenningen i flere timer etter at aktiviteten har stoppet opp. Det å øke den fysiske aktiviteten gjennom dagen er ofte en effektiv måte å reduserer fettlagrene på. 

 

Kommunikasjonen for kontroll av næringsinntaket:
Når vi inntar mat vil det fylles opp et volum i magen.  

Her vil strekkreseptorer aktivere sensoriske nervebaner som følger vagus nerven (10. kranienerve) og inhibiterer/demper apetitten. Peptidet YY, cholecystokinin og insulin er alle mage/tarm hormoner som slippes ut ved inntagelse av mat og senker apetitten. Ghrelin er et hormon som blir produsert og sluppet ut fra celler i mageveggen, spesielt ved fasting og stimulerer til økt appetitt. Leptin er et hormon som produseres i fettcellene. Etterhvert som fettcellene øker i størrelse, øker utskillelsen av hormonet leptin og appetitten reduseres. Med økende overvekt og økte leptin nivåer, vil hypotalamus bli mindre sensitiv for leptin og appetitten blir ikke mindre til tross for økt mat inntak. 

 

Ved eventuell vektreduksjon hvor næringsinntaket minker, er det viktig å være klar over at i en periode kan sulten være stor. Dette er da fysiologisk normalt og det er viktig å være sterk i denne fasen inntil sensitiviteten til hormonet Leptin normaliseres.  

Noen merker ikke denne store sulten og spiser lite mat, men samtidig sliter med å gå ned i vekt. Dette skyldes at forbrenningen er så lav at kroppen forbrenner ekstremt lite energi. Dette må da endres ved å øke energinivået, samt spise mindre og oftere for å gi kroppen noe å jobbe med. 

 

Behandlingen av overvekt er avhengig av å senke næringsinntaket til under dagsbehovet for å skape en negativ energibalanse inntil det ønskede vekttapet er nådd. Ved å kutte det daglige kaloriinntaket med 500 kilokalorier per dag for de med en BMI over 25, kan det bidra til et vekttap på rundt 0.5Kg hver uke. En mer aggressiv kanlorirestriksjon på 500-1000 kilokalorier kan øke vekttapet til opp imot 1kg per uke. Det er viktig å være klar over at det å kutte energiinntaket for mye, vil være negativt da det kan få kroppen til å gå i sjokk og da senke forbrenningen drastisk. Noe som da forhindrer vektreduksjon. Det er viktig å spise mye næring som opptar mye plass i magen slik at disse strekkreseptorene blir aktivert og da skiller ut de overnevnte hormonene som senker appetitten. Næringsrik, men kalorifattig mat som mye grønnsaker og salater er da viktig å spise mye av hver dag. Antall måltider å anbefale vil være 4-6 måltider. 

Den neste viktige steget i behandlingen av overvekt vil være å øke energibehovet gjennom trening. Det er viktig å da benytte en god blanding av både styrketrening og utholdenhetstrening som gåing med/uten staver, jogging, sykling el. Styrketrening vil være å benytte store base-øvelser som knebøy, markløft, roing og øvelser for kjernemuskulaturen. Det siste jeg vil nevne som har en stor innvirkning på metabolismen er da døgnrytmen. Det er viktig å få balansert denne slik at kroppen får optimal hvil og at kroppens energiprosesser gå så effektivt som mulig. 

 

 

Referanse: Hall, J.E, Guyton, A.C. (2011)."Textbook of Medical Physiology". 12th edn. United States of America. Saunders.